Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Watermaker

Watermaker 16 mrt 2017 22:45 #818084

Heel interessant, ik zal met grote belangstelling je project volgen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 16 mrt 2017 23:12 #818087

Wees er op bedacht dat watermakers enorm veel onderhoud nodig hebben als je ze niet iedere paar dagen gebruikt. Daarnaast werken ze erg slecht in water wat minder dan 5 tot 7 graden celcius is.

Verder zal ik je project met grote interesse volgen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 16 mrt 2017 23:55 #818097

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Waarom werkt een watermaker slecht bij lage watertemperaturen Erik?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 00:35 #818099

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Erikdejong schreef :
Wees er op bedacht dat watermakers enorm veel onderhoud nodig hebben als je ze niet iedere paar dagen gebruikt. Daarnaast werken ze erg slecht in water wat minder dan 5 tot 7 graden celcius is.

Verder zal ik je project met grote interesse volgen.

Met dat onderhoud ben ik het helemaal niet eens. Ik spreek uit ervaring.
Wanneer je aan het einde van een water productie run i.p.v. zeewater ong. 1 minuut lang zojuist geproduceerd zoet water aanzuigt, is het systeem geheel doorgespoeld en is er vrijwel geen onderhoud nodig. Dit doe ik door het simpelweg overzetten van een y-valve. Als je voor langere tijd, zeg een half jaar, de watermaker niet gebruikt, kun je zoet water met een biocide invoeren (pickelen), maar met de kwaliteit van de hedendaagde membramen (Dow), is ook dat zelfs niet echt nodig. De biocide die daarvoor gebruikt is sodium metabisulphite. Dat koop je goedkoop bij zaken die home-brew spullen verkopen (voor steriliseren). Ik doe met een potje van 5 Euro al jaren.

Het enige dat je regelmatig moet vervangen, liefst 1x p/j, is het polyester voorfilter. Veel commerciele watermakers hebben twee voorfilters 1 van 10, 1 van 5 micron. Als je een beetje uitkijkt en niet sterk vervuilt zeewater aanzuigt, zie ik het nut hiervan niet in. Ik gebruik daarom maar een enkel 5 micron filter. Je kunt het filterelement ook verwijderen en spoelen, dan gaat het een paar jaar mee.

Betreffende temperatuur van het zeewater, als je de aanvoerleiding door je motorruimte voert, evt. in koper uitgevoerd en met een paar coils, dan is het al een paar graden voorverwarmd, voldoende om efficient water te maken.

Als je de vliegreis en accommodatie betaalt voor mij en mijn betere helft, dan kom ik wel een paar weekjes naar Alaska om je te helpen een watermaker te bouwen ;)
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 05:57 #818106

Als je zelf bouwd kun je inderdaad wat onderhoud voorkomende ideeen toevoegen. Standaard watermakers zijn een ware ramp als het aankomt op het verstoppen van de membraamfilters (Ook dat is gebaseerd op ervaring met vele boten en vele meren watermakers ;) )

Ik ben niet geintereseerd in een watermaker voor mijn boot. Is simpelweg niet nodig waar ik vaar. Ik kan twee maanden vooruit met volle tanks als ik zuinig aan doe.

@Ilcigno. Het koude water laat de membramen krimpen waardoor de permeabiliteit (doorlatendheid van het water) afneemt of zelfs stopt. Voor koud water watermakers heb je een aanzienlijk hogere druk nodig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 17 mrt 2017 05:57 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 06:43 #818110

Leuk onderwerp dit.
Watermakers fascineren me al jaren. Het is idd geen rocket science, al wordt het vaak wel zo gebracht.

Niets ten nadele van alle geavanceerde (dus gecompliceerde) watermakers met energie terugwin systemen enz, maar een systeem met een door de hoofdmotor aangedreven pomp zoals jij toepast lijkt me het meest simpele en degelijke qua opzet. Die motor draait in de praktijk toch wel eens in de paar dagen en de extra belasting op je motor zal in de praktijk nauwelijks merkbaar zijn.

Daarbij, als een te lage watertemperatuur een probleem is, kan je met een (titanium) platenwisselaartje in je koelsysteem heel gemakkelijk van nul+ naar 7 graden+ verwarmen. Die dingen kosten niet de hele wereld, ook niet in zeewaterbestendig titanium. Als je na gebruik goed spoelt met zoetwater en het systeem niet continue in bedrijf is (en dat is het), dan zal een RVS wisselaartje ook nog wel voldoen. Die zitten in bijna iedere (sloop) CV-ketel, dus zijn evt ook goedkoop te vervangen.

Wat voor pomp gebruik je?

In ga dit draadje met belangstelling volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 07:09 #818114

gerwinhaaijema schreef :
Daarbij, als een te lage watertemperatuur een probleem is, kan je met een (titanium) platenwisselaartje in je koelsysteem heel gemakkelijk van nul+ naar 7 graden+ verwarmen.
Tenzij je een 500pk motor hebt die op vol vermogen aan het werk is, gaat de motor niet genoeg warmte produceren om voldoende water voor te verwarmen. Er zijn gigantische hoeveelheden energie nodig om een watermaker in koud water goed te laten functioneren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 07:39 #818118

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
@ ErikdeJong: Dat verbaast mij, dan is er wel erg slecht mee omgegaan. De effectiviteit loopt pas na een aantal jaren intensief gebruik geleidelijk terug. Je kunt dan het membraam nog reinigen. Van op het ene op het andere moment verstopt raken heb ik nog nooit gehoord. Je laat de warmtewisselaar van je motor ook niet dichtslibben tot deze volkomen verstopt zit.

Voor 4 maanden water? Bij 1900 l. betekent dat voor 4 personen slechts 4 liter per dag p.p., dat is wel erg spartaans. Geen koffie of thee, wassen en tanden poetsen met zout water? Ik denk dat ik maar niet mee ga. Voor "normaal" gebruik staat ong 15-20 l per dag p.p.

De druk is regelbaar, dus bij koudere omstandigheden kan je de druk wat opvoeren als je de 20 liter/per uur wilt blijven halen. Normale druk is ong 700 psi.

@Ilcigno: Bij lage temperatuur loopt de viscositeit van water terug. Ipv 20 liter p/u wordt bij dezelfde druk misschien 15 gehaald. Maar dat kan ook nog gecompenseerd worden door de drukregelaar wat verser in te draaien en natuurlijk door voor te verwarmen.

@gerwinhaaijema: Bedankt voor het prima idee van de wisselaars voor die mensen die net boven het vriespunt water willen maken. Als pomp gebruik ik "Giant" uit de US maar ze worden meen ik in Duitsland gemaakt. "Cat Pumps" worden ook veel gebruikt, maar de Giant is wat compacter. Zelfde principe, ong. zelfde specs.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2017 07:42 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 07:49 #818122

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Ik hoop dat dit niet jouw definitieve fundatie is, dit gaat als een gek vibreren.
Bijlagen:
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Laatst bewerkt: 17 mrt 2017 08:18 door Tricolor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 08:07 #818131

  • S Nauta
  • S Nauta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 87
Hoezo zou dat als een gek gaan vibreren?
Ziet er behoorlijk stevig uit en is aan de motor zelf vast gemaakt, niet aan de romp o.i.d.
(althans, dat is wat ik denk te zien op de foto)

En wellicht is het voor TS dan nuttig als je naast opmerken dat het niet oke zou zijn, je dan tevens suggestie geeft hoe het anders zou kunnen.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2017 08:08 door S Nauta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 08:09 #818132

  • kinzy
  • kinzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Vraag mij af met welk budget je rekening moet houden voor zo een DHZ watermaker. Is toch een luxe als je niet telkens moet zoeken om water bij te tanken. Mijn 200 L op mijn 31 voetertje zijn toch iedere keer vlug foetsie. zal dit onderwerp zeker volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 08:11 #818135

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Niet definitief, zoals is te zien. Wel proefgedraaid en vibratie is niet meer dan van motor zelf.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 08:13 #818136

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
kinzy schreef :
Vraag mij af met welk budget je rekening moet houden voor zo een DHZ watermaker. Is toch een luxe als je niet telkens moet zoeken om water bij te tanken. Mijn 200 L op mijn 31 voetertje zijn toch iedere keer vlug foetsie. zal dit onderwerp zeker volgen.

Grofweg 2000 Euro.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 08:23 #818140

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
S Nauta schreef :
Hoezo zou dat als een gek gaan vibreren?
Ziet er behoorlijk stevig uit en is aan de motor zelf vast gemaakt, niet aan de romp o.i.d.
(althans, dat is wat ik denk te zien op de foto)

En wellicht is het voor TS dan nuttig als je naast opmerken dat het niet oke zou zijn, je dan tevens suggestie geeft hoe het anders zou kunnen.

Zoek eens op Engine driven Watermaker... Ik kan mij niet voorstellen dat deze constructie onder werkdruk is getest, de V-riem zal als een gek gaan slaan.

De constructie is zo wie zo in de richting van de pijlen veel te zwak. Waarom zou, ondanks de hogere kosten, +90% van de watermakers elektrisch worden aangedreven.


Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Laatst bewerkt: 17 mrt 2017 08:23 door Tricolor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 08:35 #818147

Tricolor heeft gelijk, in de aangegeven richtingen is het geheel te slap. Dit kun je afvangen door de slappe delen te versterken met ribben. Mooier en steviger is om er driehoeks schoren aan te lassen, dan is de constructie in de aangegeven richtingen ook stijver
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 08:40 #818154

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Wat een leuk project! Is die hogedrukpomp dezelfde als die in een hogedrukspuit wordt gebruikt? Zo te zien , met die drie eenheden, lijkt hij precies op de pomp van de spuit die we voor het afspuiten van de boten gebruiken. Misschien wel uit de sloop te verkrijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 08:42 #818157

Tijdens onze atlantische ronde heb ik zowel zelf als ook in andere boten met twee verschillende apparaten de meeste ellende meegemakt. Dat was repectievelijk met een compacte generator en de watermaker. Het is natuurlijk heerlijk als je water in overvloed hebt en we hebben er ook zeker van genoten, maar het ge$%^& en onderhoud van de watermaker was regelmatig een domper.

De monderne complexe watermakers zijn een ramp om te onderhouden, ook moeten ze pijnlijk nauwkeurig schoongehouden worden om te blijven werken. Het draaien van de hogedrukpomp op electra levert een hoge belasting op je elektrische installatie. TS maakt de juiste keuze door voor een mechanische aandrijving te gaan.

WIj gaan inmiddels voor simpel, dus geen watermaker meer. We konden met de 1000L water van onze Hallberg aangevuld met wat blikjes en drikns voor de kinderen met 5 personen veel langer dan een maand vooruit. Nu kunnen met 300L tank water prima een maand uit de voeten met 3 personen. Als we nog eens een langere periode moeten overbruggen dan nemen we aanvullend water mee.

Als met al een interesant topic, ga ik graag volgen.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 09:15 #818167

Meestal zal voorverwarmen van het zeewater niet nodig zijn.
De meeste mensen zoeken van nature liever de warmte op. B)

Voorverwarmen van het water valt energetisch nog wel mee:
Uitgaande van de hier genoemde 80 l/h en een membraan recovery rate van gemiddeld 20%,
zeewatertemperatuur 0 ºC en minimaal benodigd voor de watermaker 7 ºC.
Dan heb je dus 0,4 m3 water per uur op te warmen met maximaal 7 graden temperatuurverschil.

Dit kost 7 x 4186 (J/kg/K) / 3600 (s) x 0,4 = 3,26 kWh aan energie.

Bij een gemiddelde dieselmotor wordt slechts ca. 30% van de calorische waarde van de brandstof omgezet in mechanische energie. Nog eens zo'n 30% van de energie wordt afgegeven aan het koelwater.
Varend zal zal je met iedere boot snel 10 kW aan motorvermogen nodig hebben om kruissnelheid te behalen, en wordt dus ook ongeveer dezelfde hoeveelheid energie aan het koelwater toegevoegd. Dit is dus ruim voldoende om het zeewater voor je watermaker voor te verwarmen. Ook met een klein dieselmotortje. Aangezien het koelwater veel warmer is dan het zeewater, volstaat een relatief klein warmtewisselaartje.

De temperatuur van het zeewater en de energie die benodigd is dit op te warmen is dus geen reden waarom een watermaker in arctische wateren niet zou kunnen werken.

Wil je het nog mooier maken (maar ook onnodig complex), dan gebruik je nog een warmtewisselaartje om met de 320 l/h brine water van 7 graden wat overblijft weer te gebruiken om het verse, koude zeewater weer voor te verwarmen. Deze wisselaar moet dan wel wat groter uitgevoerd worden, vanwege het kleinere temperatuurverschil. Maar in de praktijk zal dit extra wisselaartje overbodig zijn.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2017 09:16 door gerwinhaaijema. Reden: foutje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 10:11 #818184

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2047
Goed water is zo ongeveer probleem nr één op liveaboard jachten.

Een watermaker heb ik vaak overwogen, het net staat vol met DIY watermakers, ook elektrisch aangedreven. Toch niet gekozen voor een watermaker wegens het KISS principe.
Bovendien heeft iedereen die ik ken die een watermaker bezit veel problemen met dat ding.

Ik haal reeds 18 jaar water met de bijboot, de tonnen die ik versleept heb zijn niet te tellen.

Goed water ( Ik vertik het flessewater te kopen ) is heel erg moeilijk te vinden in sommige landen waarvan je denkt dat ze ontwikkeld zijn. Italië en Griekenland zijn een voorbeeld. Wat uit een kraantje komt is heus geen Nederlandse kwaliteit !
Turkije heeft veel en prima water maar daar heeft men ontdekt dat zeilers veel geld hebben. Even een marina binnenlopen om enkel water en of diesel te tanken kun je vergeten. Reken maar een 100 € overnachting erbij. Italië zelfde grapje.

Hier in Griekenland zie ik iedere dag jachten die aan de stadskade aanmeren, het watermannetje bellen, betalen voor de kade, het ontsluiten van het waterkraantje en het water en dan volkomen onwetend een slang in hun vulopening hangen. Viespeuken.
Wees gewaarschuwd, dat water is slecht. Ook als Mario zegt “Isse goede water” Enkel goed voor de vaat of de waschiene.

Ik ken hier in een straal van 200 kilometer drie plaatsen waar je goed water kunt tanken . De rest is vervuild met roest, afvalwater, zeewater, zand en andere rotzooi om nog maar niet te praten over pesticiden. Geen enkele Griek drinkt kraantjeswater. Dat is ook de reden voor de miljarden lege petflessen in zee en op de stranden.

Mijn oplossing voor het waterprobleem : zo groot mogelijke tankcapaciteit. Enkel goed water tanken. Een zeewaterpomp bij het aanrecht. Je kunt zelfs voor het koken zeewater gebruiken.
Een regenwater opvang systeem aan boord hebben. Tijdens een onweers of regenbui heb ik in een uur de tanks vol met gefilterd regenwater. Ook het regenwater bevat zand. Hier geen chemische verontreiniging.

En dan het voornaamste : ik zorg ervoor dat het halen van water een plezier is. Het hebben van een zeildinghy is daarvoor perfect. Alhoewel, ik ken veel “zeilers” die liever met een rib scheuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 10:16 #818185

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Noballast schreef :
Heel interessant, ik zal met grote belangstelling je project volgen.
Die hogedrukpomp heb jij al aan boord, kleine aanvulling dan nog ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 11:25 #818208

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12570
ik snap dat van Erik wel,
die heeft gewoon een keine ijsberg op sleeptouw :whistle:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 17 mrt 2017 16:01 #818284

37south schreef :
Voor 4 maanden water? Bij 1900 l. betekent dat voor 4 personen slechts 4 liter per dag p.p., dat is wel erg spartaans. Geen koffie of thee, wassen en tanden poetsen met zout water? Ik denk dat ik maar niet mee ga. Voor "normaal" gebruik staat ong 15-20 l per dag p.p.
Je hoeft niet meer dan 3 liter per dag te drinken, een douche neemt ongeveer 3 liter en gebeurt iedere 3e dag (vergeet niet: we zitten niet in de tropen ;) ). Afwassen en dergelijke kan gewoon met zeewater als je zuinig moet doen.
Op die manier klopt die 4 liter per dag wel aardig. Ik beperk mijn gasten nooit in hoeveel water ze mogen gebruiken, maar in de praktijk kom ik zelden aan een gemiddeld verbruik van 4 liter per persoon per dag.

Zelf gebruik ik de wasmachine ook een of twee keer in de week, en als we niet op rantsoen hoeven dan gaat afwassen natuurlijk ook gewoon met zoetwater. Maar zelfs op die manier kom ik nog niet aan de 10 liter per persoon per dag.

Maar dit is erg ver off-topic. Ik heb voor mijzelf de beslissing gemaakt dat ik een watermaker niet nodig vind want ze kosten veel geld, tijd en energie.
Dat jij er in slaagd door zelfbouw een watermaker te maken die bijna geen onderhoud nodig heeft en bijna niets kost vind ik prachtig. Schrijf er vooral over met veel foto's!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 18 mrt 2017 23:29 #818618

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Kleine tegenslag, verd.. Het zat in m'n hoofd dat draairichting van de motor hetzelfde was als op vorige boot, nee dus. Gelukkig nog even gecontroleerd. De pomp gemodificeerd voor andere orientatie, moest daarvoor wel de pomp half uit elkaar halen. Dat had echter weer het voordeel dat de staat gecontroleerd kon worden. Alles ziet er nog als nieuw uit, na 5 jaar gebruik.
Het loont om kwaliteit te kopen. Ook het bevestigingsplatvorm moeten aanpassen, nieuwe sleuven voor bouten. Dus veel boren en vijlen.




Nog even over high pressure pomp: Giant Industries P218A (max 137bar/2000psi). Bij kiezen pomp altijd de RVS of bronzen uitvoering nemen, i.v.m. zeewater. Verlijdelijk om goedkopere uitvoering te nemen, maar die geven te snel de geest.

Betreffende "problemen met kant en klare" watermakers: Een deel van de problemen zal wellicht door de complexiteit komen, zoals electronische sensoren voor valve-bediening, automatische backwash etc., of zoals bij zoveel apparaten, verkeerde installatie. Maar ik denk dat in veel gevallen ook RTFM van toepsssing is. Mijn watermaker heeft slechts elektriciteit nodig voor 2 dingen: de magneetkoppeling op de pomp en voor de Jabsco zeewater feed-pump.

Zal gaandeweg ook de samenhang met andere componenten uitleggen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 04 apr 2017 02:34 #823319

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Werk in uitvoering. Goede voortgang met installatie. Plekken gevonden voor onderbrengen membraam, voeding pomp, voorfilter en bedieningspaneel, zonder veel kastruimte op te offeren.

1. Membraam behuizing - onder bed bb hondekooi in ondiepe ruimte die we nergens anders voor gebruiken ivm moeilijke toegankelijkheid. Mits goed aangesloten hoeven we hier nooit bij te komen behalve voor regelmatige controle op lekken.
2. Combinatie 2-weg valve, grof filter en voedingspomp tegen achterkant kastje in bb hondekooi die we normaal niet gebruiken, alleen voor opslag. Wordt nog een kastje omheen gebouwd. Het bed kunnen we blijven gebruiken voor gasten.
3. Voorfilter onder gootsteenkastje bb hondekooi. Ook benieningspaneel hierin. Scharnierend gemaakt, om makkelijk bij aansluitingen aan de achterkant te kunnen komen, indien nodig.
Bij alles staat makkelijke toegankelijkheid voorop.

Even over het RO principe van water maken:
De door de motor aangedreven hoge druk pomp pompt zeewater langs het RO membraam. Het zeewater verlaat de membraam behuizing ook weer via een hoge druk slang, die op een drukregelaar met meter is aangesloten om back-pressure te creeren. Wanneer deze gedeeltelijk wordt dichtgedraait loopt de druk van het zeewater dat langs het membraam stroomt op zodat een deel van het zeewater door het membraam wordt geperst om als zuiver zoet water via een aparte uitgang beschikbaar te komen. Bij voldoende druk van zo'n 800 PSI wordt ongeveer 10% van het zeewater in drinkwater omgezet. Het "afval" zeewater wordt iets zouter dan oorspronkelijk weer naar zee afgevoerd.
De rest is eigenlijk bijzaak, maar natuurlijk niet minder belangrijk.

De weg van het zeewater door het systeem:

1. Huiddoorvoer (niet op foto)
2. 2-weg valve. A-stand: Zeewater. B-stand: zoet water voor doorspoelen of steriliseren met biocide.
3. Grof filter (pomp bescherming)
4. zeewater toevoerpomp.
5. Voorfilter 5 micron polyester.
6. Flow meter.
7. "kortsluit" afsluiter voor direkt afvoeren. Wordt gebruikt voor primen van toevoerpomp voor de hoge druk pomp wordt aangezet. Water wordt rechtstreeks afgevoerd naar zee.
8. Hoge druk pomp, aangedreven door motor. (niet op foto)
9. Hoge druk slang naar membraam.
10. Membraam
11. Hoge druk slang van membraam naar drukregelaar.
11a. Produkt water (drinkwater)
12. RVS hoge druk fitting (T)
12a. Flow meter produktwater.
13. Drukmeter
13a. twee-weg valve A: test kraan B: naar watertank
14. Drukregelaar.
14a. Slang naar test kraan
15. Afvoer naar zee.
15a. Slang drinkwater naar tank.







The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 04 apr 2017 02:44 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watermaker 04 apr 2017 06:42 #823350

Tjonge, dit is echt wel een serieuze optie om zelf te bouwen. Ook ik zit met een ruimte probleem en als je de componenten kunt verdelen is dat wel zo makkelijk. Het ziet er zo ogenschijnlijk simpel uit. Geen adders onder het gras ? Werkt het ook met zoetwater of brak water ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 04 apr 2017 06:43 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.324 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl